Pozitia Yamaha privind raliurile enduro WESS

Pozitia Yamaha privind raliurile enduro WESS

28.11.2018

Noile Super Serii Enduro si Campionatul Mondial FIM EnduroGP „se lupta” pentru pozitia de top in cursele off road, constructorii Yamaha, Beta, Sherco, KTM si GasGas fiind astfel pusi in fata unei grele decizii privind directionarea eforturilor echipelor de fabrica.

Evenimentele Red Bull Extreme sunt orice altceva decat raliuri traditionale. Mai precis, abunda in obstacole neasteptate si provocari unice. Nicio alta disciplina din motociclism nu se bucura de atat de multe campionate off road pretutindeni in lume. Cu atat mai bine pentru pasionati, indraznim sa spunem. Curse in desert, prin padure, pe plaje, curse clasice, de tip hare scramble, sprint enduro, enduro cross, cross-country iar lista poate continua... Totusi, un singur eveniment se bucura de atentie generala, ca un teren de joaca unde sunt puse la grea incercare abilitatile riderilor si se atesta suprematia producatorilor.

Traditia si formatul curselor sunt aspecte importante, drept pentru care FIM EnduroGP World Championship este considerat de facto campionatul cel mai mare. Cu toate acestea, in anii din urma s-a perceput o tranzitie interesanta la extrem enduro. Cele mai la indemana exemple de raliuri extrem enduro sunt Erzberg Rodeo si Romaniacs care au plasat sus de tot si intr-un timp scurt acest tip de curse pe harta racing-ului mondial. Riderii de renume Taddy Blazusiak, David Knight si Graham Jarvis au contribuit la cresterea faimei acestor raliuri, diferite evenimente de profil cucerind tot mai multa popularitate. Atleti si constructori de motociclete deopotriva cauta sa capteze, asadar, esenta sportului pe care il practica dand nastere dilemei daca EnduroGP va continua sa isi mentina statutul de cea mai mare competitie in domeniu.

WESS (World Enduro Super Series) a fost anuntat la finalul lui 2017, iar organizatorii austrieci au promovat acest eveniment ca in mix de curse extreme, clasic enduro, cross-country si chiar au planuit un raliu pe plaja. Fara aprobare de la FIM, WESS au promis „sa aduca cele mai mari evenimente si anual sa incoroneze campionul enduro absolut”.

„Nu reinventam roata”, a afirmat managerul sef Philipp Stossier cu ocazia primei conferinte de prese a WESS. Pe scurt, obiectivul WESS este de a forma o platforma mai larga pentru a se asigura ca sportul enduro se bucura de expunerea pe care o merita.

Cu toate ca Wade Young a castigat multe raliuri WESS, opinia companiei Sherco in privinta evenimentului continua sa fie ca acesta „nu reprezinta un campionat enduro real”.

Prezenta a doua campionate face ca marii producatorii de motociclete, Sherco, KTM, GasGas, Husqvarna si Beta sa isi revizuiasca prioritatile pentru echipele lor de fabrica. Unii dintre acesti jucatori, cum ar fi in cazul KTM, au ales deja o tabara: „Super Seriile Enduro Mondiale sunt un campionat grozav in care KTM are incredere”, si-a exprimat punctul de vedere Alex Doringer de la echipa de fabrica KTM. La polul opus se plaseaza Sherco. Nici cei de la Beta nu s-au aratat in favoarea WESS, ramanand ferm de partea Campionatului Mondial EnduroGP. Acestia acuza marea diversitate de specializari si probe. In ciuda criticilor, Sherco este de fapt un pretendent serios la evenimentele extreme cu riderii Wade Young si Mario Roman si a dovedit ca poate fata dominantei austriece KTM si Husqvarna in competitiile enduro extreme.

In schimb, Yamaha si GasGas mentin o pozitie neutra. Yamaha detine un segment mic pe piata de profil din Europa si se poate lauda cu un contingent off road potent doar in Campionatul EnduroGP, majoritatea resurselor indreptandu-se in aceasta directie. De fapt, Yamaha nu poate spune ca numara vreun pretendent de top in noile Super Serii.

Pe de alta parte, constructorul de motociclete Aprilia saluta eforturile KTM, Husqvarna si Red Bull de a-si croi propriul drum si de a gazdui un campionat „in afara FIM” fiind de parere ca ar putea fi „o formula valida”.
Spaniolii de la GasGas s-au declarat deschisi la ideea schimbarii.

In orice caz, autoritatea Yamaha (Kowalski) nu exclude cu totul posibilitatea de a „adera” la WESS in viitor.

 

Te-ar putea interesa si:

2024 KTM X-BOW GT-XR

X-BOW GT-XR este special conceput pentru cei care vor sa experimenteze adrenalina unei masini de curse. Acest sportscar de ultima ora este un vehicul legal de strada si furnizeaza o dinamica neimblanzita, se distinge printr-un design radical si aduce...

Citeste mai mult