Ce trebuie sa stii despre standardele de emisii EURO 5 pentru motociclete

Ce trebuie sa stii despre standardele de emisii EURO 5 pentru motociclete

07.07.2022

EURO 5 este standardul de emisii care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2020. Dupa cum sugereaza numele, a fost introdus pentru Europa, dar avand in vedere cat de stricte sunt normele si cat de influenta este piata europeana pentru intreaga industrie, EURO 5 a devenit de facto standard la nivel mondial.

Cum afecteaza standardul Euro 5 noile motociclete
Euro 5 este al cincilea set de standarde europene pentru motociclete, destinat sa reduca poluantii din aer produsi de vehiculele pe doua si pe trei roti (si chiar de cvadricicluri). Directivele difera pentru vehiculele cu trei si patru roti si de asemenea pentru motocicletele de cilindree mai mica. In continuare, va prezentam regulile pentru modelele mai mari legale pe strada.
Fata de Euro 4, normele Euro 5 sunt mai stricte, cu limite mai joase pentru monoxidul de carbon, hidrocarburi nearse si oxizi de azot (NOx).
Euro 5 introduce, de asemenea, un nou standard de masurare a hidrocarburilor, excluzand metanul. Sub noile regulamente, motocicletele trebuie sa produca nu mai mult de 0.1 g/km de hidrocarburi, cu hidrocarburi non-metanice (NMHC) reprezentand mai putin de 68% din acea cantitate. Pentru producatori, acest lucru poate da batai de cap, intrucat o cantitate considerabila de emisii de hidrocarbon nu este metan.

Un aspect important este reprezentat de schimbarea durabilitatii sistemelor de control al emisiilor unei motociclete. In conformitate cu Euro 4, vehiculele trebuie sa fie certificate pentru a continua sa respecte standardele de emisii dupa 20.000 km. Pentru Euro 5, aceasta norma a fost extinsa la durata de viata estimata a vehiculului, lucru care necesita un nou sistem de diagnosticare la bord dincolo de cel adaugat in Euro 4.
Sub Euro 4, motocicletele aveau nevoie de un sistem OBD stadiul I care monitorizeaza circuitul electric si defectiunile sistemului de control al emisiilor. Etapa II OBD obligatorie Euro 5 adauga detectarea ratei de aprindere si deteriorarea senzorului de oxigen. Euro 5 a propus si adaugarea de monitorizare a convertoarelor catalitice, dar aceasta a fost amanata pana in 2025.
Euro 4 a introdus limita de 80 dB pentru nivelul de sunet pentru motocicletele cu motoare mai mari de 175cc. Euro 5 stabileste, in cadrul unei legi separate, noi niveluri de emisii de zgomot.

De ce sunt importante standardele Euro 5 pentru SUA si alte piete din afara Europei?

Euro 5 a devenit, de facto, un standard international, desi tehnic este folosit pe piata europeana. Alte tari, ca SUA, au propriile reglementari nationale (plus California care isi stabileste propriile norme) ce difera de directivele europene. Limitele de monoxid de carbon, de exemplu, sunt mai lejere in SUA, de 12 g/km in comparatie cu 1 g/km conform Euro 5. Teoretic, motocicletele vandute in SUA trebuie doar sa indeplineasca criteriile Agentiei de Protectie a Mediului (Environmental Protection Agency sau California Air Resources Board for the Golden State). Multe din schimbarile impuse de Euro 5 sunt foarte drastice. Totusi, este mai practic pentru constructori sa schimbe modelele pentru toate pietele decat sa produca versiuni multiple ale aceluiasi model pentru a intalni standarde diferite. Implicit, cele mai stringente standarde au cea mai mare influenta in dezvoltare.

Strategii pentru a indeplini normele Euro 5
O idee a venit sub forma sincronizarii variabile a supapelor - Variable Valve Timing sau Variable Valve Lift. Multi producatori au urmat aceasta metoda. VVT permite producatorilor sa ajusteze suprapunerea supapelor pentru diferite nevoi ale motorului. La motoarele de inalta performanta, doriti de obicei curse mai lungi ale supapelor la turatii mari, cu multa suprapunere cu supapele de admisie si de evacuare deschise in acelasi timp. Cu toate acestea, la turatii scazute ale motorului, acest lucru duce la iesirea mai multor combustibili nearsi prin supapa de evacuare, crescand cantitatea de hidrocarburi emisa. Un sistem VVT contracareaza acest efect prin reducerea suprapunerii la turatii mai mici ale motorului, oferind totusi mai multa suprapunere la turatii mai mari.

Gamele diversificate de motociclete (KTM, Husqvarna, CFMOTO, Gasgas, Kawasaki, Aprilia, Fantic) sunt disponibile si pe ATVRom Timisoara

Te-ar putea interesa si:

Billy Bolt, de neoprit si in Romania – etapa 4 din Campionatul Mondial de SuperEnduro 2024

Marele Premiu al Romaniei a facut senzatie pe BTArena – Cluj si cu siguranta va ramane in istorie nu doar pentru debutul SuperEnduro-ului in tara, cat si pentru drama traita de piloti la fiecare colt al traseului – Motoclub-ul Haita Deva a reusit...

Citeste mai mult