Care e viitorul Arctic Cat, dupa achizitia de catre Textron Inc.?

Care e viitorul Arctic Cat, dupa achizitia de catre Textron Inc.?

11.04.2017

Gigantul Textron Inc. a facut o prima achizitie importanta, intr-o incursiune si implicare fara echivoc in industria powersports, in 2010, cand a cumparat compania Bad Boy Off-Road, specializata in side-by-side-uri electrice (la acea vreme), insa nu a fost suficient pentru planurile sale, facand o achizitie de rasunet la inceputul acestui an, compania Arctic Cat.

Valoarea tranzactiei, finalizata la inceputul lunii martie, a fost de aproximativ 247 milioane de euro, plus plata datoriilor existente, iar noua companie a fost trecuta imediat in filiala sa Textron Specialized Vechicles.

Textron Off Road Logo

In linii mari, acestea ar fi datele si faptele, dar ce se va intampla pe mai departe, se intreaba multi, de la analisti economici, pana la iubitorii de vehicule powersports? Arctic Cat nu o ducea deloc pe roze, raportand patru trimestre consecutive de pierderi, in ciuda unor investitii importante si a unor realizari deloc de neglijat in cercetare-dezvoltare, materializate printr-o serie de inovatii si produse noi.

Cu toate astea, multe dintre companiile din industrie nu au rapoarte financiare imbucuratoare, cel mai elocvent exemplu fiind Polaris Industries, insa nu s-a ajuns la preluari integrale de companii. Sigur, motivele cumparatorului sunt destul de clare si le vom discuta imediat, insa ce a determinat consiliul de administratie al Arctic Cat sa aprobe preluarea integrala, in realitate? O explicatie foarte pertinenta, pe langa cea a dificultatilor financiare, ambele destul de legate intre ele, ar fi ca departamentul de cercetare-dezvoltare are o serie de proiecte importante si de anvergura (a iesit o linie foarte solida de snowmobile 2018, se pregateste replica Wildcat XX la side-by-side-urile pur sportive), pe care nu ar mai fi avut posibilitatea sa le duca la capat.

Model Showroom WildCat XX

Textron Inc. este un conglomerat de companii cu operatiuni de aproape 14 miliarde de dolari, in mai mult de 25 de tari si aproximativ 35.000 de angajati. Intre 1968 si 1981 a detinut rivalul din Minnesota celor de la Arctic Cat, chiar Polaris. Compania acopera o serie de vehicule produse, de la elicoptere (Bell Helicopter, Cessna), la masinute de golf, vehicule utilitare comerciale sau de transport persoane, echipamente de gazon si multe, multe altele. Prima incursiune in powersports, cum se mentiona mai sus, a fost achizitionarea unei ambitioase companii producatoare de side-by-side-uri electrice, practic cea mai competitiva de pe piata aceasta, Bad Boy Off-Road. Numai ca nu e momentul electricelor inca, deocamdata banii se fac din vehicule off-road cu motor traditional. Bad Boy a inceput si productia de ATV-uri cu astfel de motoare, apoi s-a trecut la UTV-uri. Numai ca, in lumea mare si ambitioasa a industriei, Bad Boy nu e un nume.

UTV Polaris Stampede

Si a urmat rebranduirea acestui producator, care nu va mai fi Bad Boy Off-Road, ci Textron Off-Road. In acest context, care ar fi viitorul Arctic Cat? Arctic Cat a inceput ca o companie axata pe snowmobile, ceea ce iata, inseamna un iepure in plus agatat la tolba Textron. E foarte dificil sa se schimbe aici ceva, de aceea se pare ca in privinta snowmobilelor, Arctic Cat va ramane o divizie specializata, ca atare. Nu exista nici un interes in a se modifica un producator traditional si inovator. Cel putin deocamdata.

Dar in privinta vehiculelor off-road e o discutie, deoarece iata, pe de o parte s-a constituit Textron Off-Road ca producator de ATV-uri si side-by-side-uri, initial fostele Bad Boy, dar pe de alta parte, marca Arctic Cat dainuie de 56 de ani si pe moment, noul sef al Textron Off-Road, John Collins, nu poate sa se atinga de brand. “Clientii Arctic Cat sangereaza doar verde”, a declarat el. “Am descoperit in jurul Arctic Cat un cult similar Harley-Davidson, construit in timp, in special pe loialitate”.

John Collins

Aceste frumoase cuvinte sunt menite sa linisteasca pe moment fanii sau e chiar rezultatul unor analize si discutii in jurul acestui subiect? Greu de spus. Deocamdata, Textron va oferi sprijin financiar, expertiza de productie combinata si resurse ingineresti, iar Arctic Cat va oferi o retea mai mult decat solida de vanzari infipta in inima pietii powersports, plus un puternic departament cercetare-dezvoltare, cu abilitati deosebite in inovare. Desigur, retelele de vanzari vor fi reunite, Arctic Cat beneficiind de noi locuri de desfacere, apartinand colosului Textron.

Cu siguranta, divizia de snowmobile va fi Arctic Cat pur-sange. Nu Textron, nu filiale si companii mai vechi sau proaspat infiintate. Dar e clar ca odata ce loialii fani Arctic Cat (in privinta off-road) vor digera in timp achizitia, in urmatorii ani ne vom astepta la ATV-urile si side-by-side-urile verzi sub o noua emblema, probabil o vreme coexistand cu “pisica arctica”, iar ulterior impunandu-se.

Te-ar putea interesa si:

EDITIE SPECIALA: VESPA 140 DE ANI DE PIAGGIO 

Vespa celebreaza aniversarea Piaggio de 140 de ani, introducand una dintre cele mai exclusive versiuni vreodata a celui mai indragit scuter din lume. Deja aflat la mare cautare printre colectionari, acest scuter Vespa Special Edition va fi disponibil...

Citeste mai mult