Ce presupune iesirea Marii Britanii din UE in privinta industriei moto?

Ce presupune iesirea Marii Britanii din UE in privinta industriei moto?

24.06.2016
Referendumul asupra ramanerii sau iesirii Regatului Unit al Marii Britanii din Uniunea Europeana a aratat ca 51,9% dintre votanti au dorit iesirea, fata de numai 48,1% care au dorit ca Marea Britanie sa ramana. O victorie pentru eurosceptici, pe care analistii economici de pretutindeni nu o vad cu ochi buni. Adevarul este ca nimeni nu stie ce va urma concret, deoarece aceasta situatie e in premiera, in istorie, poate doar Razboiul de Secesiune din SUA ar putea sa ofere cateva indicii.

Fireste, aici ne intereseaza repercusiunile suferite de industria moto din Marea Britanie, iar ce se stie sigur e ca pe mai departe, se vor reintroduce taxele vamale, altfel spus, niste bete in roate in privinta exportului si importului de motociclete si autoturisme.

Ce presupune iesirea Marii Britanii din UE in privinta industriei moto? - Triumph

O analiza facuta de cotidianul italian Sole 24 Ore arata ca industria automobilelor si motocicletelor va fi una dintre cele mai afectate de schimbare, acest lucru datorandu-se acestor taxe vamale care vor provoca pe termen scurt o crestere accentuata a preturilor autovehiculelor si motocicletelor pentru export. Aceasta crestere ar lovi puternic in industria auto-moto, mai cu seama ca in ultimii ani guvernul britanic a incurajat semnificativ industria locala (destul de afectata, in special in perioada crizei si recesiunii economico-financiare de la sfarsitul deceniului trecut si inceputul acestui deceniu), facilitand de asemenea si importul de materii prime si componente din alte tari europene.

In lumea motocicletelor, in special, daca ne gandim la aceste aspecte, exista multe componente mecanice si electronice care echipeaza modelele celui mai important producator britanic Triumph, cum ar fi sistemele de franare Brembo din Italia, sistemele ABS din Germania, plus multe altele. Deci pare destul de clar si logic ca Brexit va fi o lovitura puternica data acestei industrii, determinand cresterea preturilor motocicletelor sau care va obliga companiile sa se reorienteze spre productia locala si resursele oferite local, la cu totul alte preturi, bineinteles mai mari.

Ce presupune iesirea Marii Britanii din UE in privinta industriei moto? - 2016

In privinta automobilelor s-au facut mai demult niste estimari si rezultatele nu sunt deloc imbucuratoare, de exemplu, grupul indian Tata, care detine brandurile Jaguar si Land Rover, se arata ca va suferi pierderi ale profitului cu pana la 1,4 miliarde euro, pana spre sfarsitul acestui deceniu.

Problemele vor fi insa in dublu sens, deoarece si producatorii europeni de componente si sisteme vor avea de trecut prin furcile caudine ale taxelor vamale si de export, ceea ce vor determina o crestere a preturilor modelelor finite, dar chiar si o reorientare pe alte piete, spre alti producatori.

Tot din presa italiana (si nu intamplator, deoarece mari branduri moto europene fiind italiene), potrivit Corriere della Sera, care-l citeaza pe Alessandro Terzulli, economist-sef la Sace, exporturile peste Canalul Manecii vor suferi contractii semnificative. Exportul italian in Marea Britanie a inregistrat o crestere de 6% in ultimul an, iar prognoza pentru 2016 ar fi aratat o crestere de 7,6% fata de 2015 (insemnand in bani 24,2 miliarde euro), insa acum totul va fi resetat si se vor face alte calcule, estimate a fi in cadere libera. In esenta si concret, Ducati, MV Agusta si Piaggio Group vor avea pierderi inca necuantificate in comertul cu piata engleza.

Ce presupune iesirea Marii Britanii din UE in privinta industriei moto? - 2016

Un alt aspect va privi legislatia rutiera si regimul permiselor de conducere. Pana azi, legislatia rutiera britanica a fost corelata si adaptata cerintelor la nivel UE, ceea ce nu a fost mereu pe placul motociclistilor englezi. Ca o paranteza, Regatul Unit numara o comunitate de utilizatori de motociclete si scutere impresionanta si in crestere vizibila de la an, la an, cel putin de la sfarsitul crizei. Vanzarile se afla pe trend ascendent si lucrurile stau bine pentru majoritatea producatorilor din toata lumea, cand vine vorba de piata engleza.

Seful executiv al The Motorcycle Industry Association (MCIA), Steve Kenward, destul de optimist privind ramanerea Marii Britanii in UE afirma ca din pacate, varianta parasirii nu poate fi cuantificata in nici un fel, urmarile fiind numeroase si foarte complexe, in aproape toate privintele. Abordand problematica legislatiei, Kenward afirma ca e foarte posibil ca urmare a iesirii din UE, cabinetul britanic sa puna la punct o noua legislatie rutiera, insa nu vede mari diferente fata de ce e acum, mai cu seama ca legislatia europeana are o componenta puternica engleza, la nivel de propuneri, proiecte si amendamente adoptate.

Ce presupune iesirea Marii Britanii din UE in privinta industriei moto? - Triumph

In concluzie, decizia de iesire din Uniunea Europeana a Marii Britanii arunca in necunoscut majoritatea aspectelor, inclusiv din industria auto-moto, provocarile care ii asteapta de aici inainte pe englezi sunt aproape integral necunoscute. Ce e cert, e faptul ca in viitorul apropiat industria moto britanica va avea de suferit si depinde de masurile luate de viitoarele guverne cat de repede se va restabili.