Motocicletele militare cu motor hibrid Silent Hawk si Nightmare, in plina dezvoltare pentru armata americana

Motocicletele militare cu motor hibrid Silent Hawk si Nightmare, in plina dezvoltare pentru armata americana

DARPA - Defense Advanced Research Projects Agency (Agentia de Proiecte Avansate de Cercetare in Aparare) reprezinta bratul futurist de cercetare-dezvoltare al Pentagonului si ultimele doua sale creatii au fost expuse la o conferinta din Tampa Florida: doua motociclete “stealth” impresionante, Silent Hawk si Nightmare. National Defense Industrial Association’s Special Operations Forces Industry Conference a oferit jurnalistilor prezenti posibilitatea de a cunoaste motociclete destinate fortelor speciale, acele trupe care opereaza de regula in marginile teatrelor de operatiuni, silentios si eficient.


Silent Hawk, produs de Logos si Nightmare, produs de LSA Autonomy ar putea fi veri, daca se poate spune asa. DARPA a finantat ambele proiecte in fazele de dezvoltare, sub forma unei premieri la un concurs specific de mici afaceri inovative, sustinandu-le in mod echilibrat si obiectiv, pana la produsul final, fiind mai interesati de dezvoltarea tehnologiei decat de o competitie surda.

Ambele motociclete sunt dotate cu motoare hibride de ultima generatie care functioneaza cu o paleta larga de combustibili, precum JP-8, Jet A-1, benzina, propan si multe altele. Inginerul de la Logos, Alex Dzwill, responsabil cu proiectul Silent Hawk a fost intrebat in gluma daca ar putea functiona si cu ulei de masline, iar raspunsul sau a fost serios si transant: “Teoretic, da!”.


Motoarele cu combustie sunt pentru acele motociclete care nu au nevoie prea mare de liniste. Functionand pe benzina, pot ajunge sa atinga 80 de decibeli, undeva intre un aspirator si o masina de gunoi. In privinta motocicletelor cu propulsie electrica, de cele mai multe ori zgomotul produs de acestea coboara mult sub 55 de decibeli, ceea ce ar echivala cu o discutie normala in cadrul unui birou, undeva intre vorbit normal si semi-susoteala. Aplicat in termeni militari, in cadrul trupelor din fortele speciale, reprezinta un imens avantaj tactic, nu-i asa?

Ce rol au motocicletele pe campul de lupta moderna? Nu transporta oamenii in linia intai sau sa formeze corpuri distincte de armata, insa pot sa ajunga acolo unde majoritatea vehiculelor nu pot, din diferite cauze (vizibilitate redusa, cai inguste de transport, teren foarte accidentat etc.). Din aceste motive, o motocicleta silentioasa si de gabarit redus poate face minuni in teritorii pe care inamicii le-ar considera sigure si inaccesibile.


Creatiile prezentate, abia iesite din faza a doua de dezvoltare, din trei faze proiectate (ceea ce inseamna ca nu vor fi chiar de maine disponibile in teatrele de operatiuni ale armatei americane), utilizeaza deci motorizare hibrida, alternativa, bazandu-se pe motoare electrice si cele cu combustie alimentate cu cine-stie-ce-combustibil si cantaresc relativ putin, Silent Hawk in jurul a 158-160 kg, in timp ce Nightmare 181 kg. Mai mult ca sigur ca sunt foarte agile si lesne manevrabile si relativ rapide (80 mile pe ora, aproximativ 130 km/h).

Ambele modele militare beneficiaza de tractiune independenta pe ambele roti. Cand Nightmare ruleaza cu motorul pe combustibil, dezvolta 135 cp pe roata spate si 17 cp pe cea din fata. Odata comutat pe motorul electric silentios, ruleaza cu aproximativ 13 kW. In privinta Silent Hawk nu s-au spus prea multe, doar ca in rularea electrica valoarea e undeva la jumatate, 7,5 kW. Interesant e ca inginerii de la LSA Autonomy, producatorii Nightmare anunta ca mai au un model mai mare in dezvoltare, de asemenea destinat operatiunilor speciale.


Motocicletele au beneficiat de o atentie deosebita din partea specialistilor si din cate se pare, vor intra si in faza a treia de dezvoltare. Avand in vedere ca razboaiele SUA sunt de lunga durata pe diferitele teatre de operatiuni, mai mult ca sigur ca aceste motociclete vor prinde ceva actiune pe teren. Nu mai putin important, e foarte posibil ca tehnologia dezvoltata sa fie translatata in lumea civila, in viitorul mediu. 

Te-ar putea interesa si:

2024 Red Bull GASGAS Tech3 accelereaza spre sezonul MotoGP

Augusto Fernandez, Pedro Acosta si Red Bull GASGAS Tech3 accelereaza spre sezonul MotoGP 2024. Testele oficiale din presezon au loc in Malaezia si Qatar. Pe 9-10 martie, urmeaza Marele Premiu al Qatar-ului pe circuitul international Lusail. Rid...

Citeste mai mult