Honda a brevetat LCIS, un "instructor" computerizat pentru scoala de motociclism

Honda a brevetat LCIS, un "instructor" computerizat pentru scoala de motociclism

14.01.2016
A fost brevetat un nou sistem informatic destinat motociclistilor, conceput sa le predea acestora o serie de instructiuni ca sa ii invete sau sa ii invete sa piloteze mai bine si care sa ii ajute, de asemenea, sa obtina informatii despre aspectele asupra carora trebuie sa insiste. Noul sistem poarta denumirea Live Computer Instructor System (LCIS) si se pare ca se adreseaza in special incepatorilor.


Honda a brevetat LCIS, un instructor computerizat pentru scoala de motociclism - LCIS

Spre sfarsitul anului trecut, aparuse o stire potrivit careia Honda a lansat deja o motocicleta special destinata scolilor moto, careia i se atasase in fata si pe aripa spate un sistem special de iluminare din cinci faruri in cinci culori diferite, cu rolul de avertizare vizuala pentru instructor asupra manevrelor pe care invatacelul le efectueaza. Se arata ca fiecare far de o anumita culoare se cupleaza la o comanda, astfel ca actionarea acceleratiei aprinde farul rosu, ambreiajul declanseaza o alta culoare, atingerea unui numar de rotatii o a treia si asa mai departe. Acest model, se consemna in stire, urma sa doteze scolile moto din Japonia, deocamdata, insa pe viitor fiind posibila fie prezenta ca atare a Hondei CB125F adaptata si pe alte piete, fie patentandu-se sistemul si permitandu-se instalarea pe orice alt tip de motocicleta.

Honda a brevetat LCIS, un instructor computerizat pentru scoala de motociclism - CB125F

Noul brevet al LCIS nu pare sa aiba legatura directa cu ceea ce s-a putut vedea pe modelul “scolar” Honda CB125F, desi principiul de functionare fiind oarecum asemanator. Sistemul permite instalarea unor senzori pe comenzile principale alaturi de un dispozitiv care cuprinde o camera de luat si inregistrat imagini, conectate la un computer. Senzorii sunt montati pe accelerometru, pe vitezometru, pe sistemul de franare si pe alte componente, transmitand informatii in timp real despre situatia acestora. In acelasi timp, camera video capteaza si inregistreaza imagini, pe care le transmite imediat unitatii centrale, astfel ca parcurgerea unei aceleiasi rute (de exemplu in poligon sau pe strada) poate oferi imediat un feedback asupra modului de pilotare si corectiile in manevrare care ar trebui facute.

Acest sistem nu e pe departe unul revolutionar, aceasta colectare de informatii si/sau imagini se realizeaza in prezent pe o serie de modele de motociclete, e adevarat, din randul celor de top, pe sportsbike-uri in special. Insa sistemul brevetat de Honda se adreseaza in mod clar incepatorilor si celor care vor sa-si perfectioneze stilul de condus motocicleta. Iar aici, fara indoiala ca un feedback in timp real, pe date concrete, ajuta in mod real mult mai bine decat opinia unui instructor, fara a-i minimiza cumva importanta.

Pe langa informatii utile, precum momentele de accelerare sau decelerare optime, unghiul de inclinare in viraje, puterea si momentul franarii, sistemul LCIS permite observarea si compararea datelor atunci cand se trece de la pilotarea pe baza de sisteme electronice la pilotarea manuala. Ceea ce nu reiese foarte clar din brevetele depuse pentru inregistrare este modul prin care se furnizeaza acest feedback efectiv, desi se arata un touchscreen instalat pe motocicleta, modalitate care presupune ca in anumite momente, pilotul va trebui sa-si ia ochii de la drum.

Cu siguranta, in timp vor aparea mult mai multe detalii tehnice si de aplicare a noului sistem LCIS, fata de ce informatii exista in prezent, desprinse din documentatia care insoteste cererea de inregistrare a brevetului. Si tot cu siguranta, se va vedea in timp cat de util se dovedeste feedback-ul obtinut in procesul de invatare, dobandirea de noi competente si perfectionare a pilotarii unei motociclete, din partea unui calculator, fata de factorul uman.

Dar ce e evident, exista o multime de rideri – amatori sau mai ales profesionisti – care tanjesc dupa un feedback detaliat si plin de date tehnice, atunci cand se antreneaza pe un circuit. Iar daca vine vorba de pilotii de curse profesionisti, castigarea unor zecimi de secunda devine atat de vitala, incat o mana de ajutor computerizat sub forma unui astfel de sistem poate face diferenta.