1938 Brough Superior BS4 750cc a devenit cea mai scumpa motocicleta britanica vanduta vreodata: 481.000 dolari!

1938 Brough Superior BS4 750cc a devenit cea mai scumpa motocicleta britanica vanduta vreodata: 481.000 dolari!

Bonhams Stafford Sale, una dintre cele mai vechi si prestigioase case de licitatii britanice a stabilit un nou record mondial in ceea ce priveste vanzarea unei motociclete la licitatie, in cazul de fata fiind vorba despre un model 1938 Brough Superior 750cc BS4, ciocanelul specific cazand la o uimitoare suma de 331.900 lire sterline (aproximativ 481.000 dolari).

Acest model a fost punctul de atractie al colectiei “The Broughs of Bodmin Moor”, vanduta in proportie de 100%, lotul fiind valorificat pentru o suma totala de 752.625 lire sterline, adica putin peste un milion de dolari (1.091.000, mai exact). Aceste motociclete britanice din colectie s-a crezut la un moment dat ca au fost distruse, pana cand departamentul motociclete al venerabilei case Bonham a descoperit 8 modele in 2015 intr-un sat departat din Cornish. Motocicletele au fost descoperite integral demontate in componente si acoperite de un strat gros de praf, de decenii, alaturi de alte obiecte de uz casnic. Dupa asamblarea componentelor, Bonhams Stafford a adus in fata lumii cele 8 motociclete, care iata au vazut lumina dupa mai mult de 50 de ani.


Motocicletele din anii 1920-1930 aveau in cea mai mare parte a lor un singur cilindru, astfel ca atunci cand BS4 a fost lansata in 1931, in cadrul salonului moto Olympia Motor Cycle Show, cu motorul si cutia de viteze preluate de la un automobil Austin 7, a fost o adevarata revolutie in domeniu. Doar zece modele BS4 (adica Brough Superior “four cylinder”) au fost construite si doar sapte au mai “supravietuit”.

Ben Walker, International Director in Motorcycle Department al Bonhams Collectors a afirmat: “Brough din Bodmin Moor reprezinta descoperirea deceniului. Prezentarea lotului a provocat destula agitatie in salonul de licitatii, fiecare dintre modele depasind asteptarile in licitatii, culminand cu vanzarea cu 331.900 lire sterline unui ofertant german a vedetei colectiei 1938 Brough Superior 750cc BS4.”


Celelalte modele vandute cu un succes nesperat chiar si pentru specialistii casei Bonhams au fost: 1939 Vincent HRD 998cc Rapide Series-A Project (cumparata de un european pentru 270.300 lire), 1929 Coventry-Eagle 980cc Flying-8 OHV (vanduta pentru 163.900 lire) si 1959 Norton-JAP 998cc Sprinter “Thor” vanduta cu 62.000 lire sterline).

In privinta vedetei BS4 trebuie spus ca George Brough a mai testat o motocicleta in patru cilindri in doua ocazii anterioare, insa ambele au fost prototipuri fara a fi finalizate. Abia in 1931 a reusit sa aduca un motor cu fiabilitate dovedita: motorul de 747cc al unui Austin Seven. In plus, a adus si cutia de viteze cu trei viteze si marsarier tot de pe acest automobil si a montat-o in cadru, urmarind utilizarea lantului final de transmisie cuplat la aceasta. Numai ca transmisia intermediara a dus la o motocicleta inadecvat de lunga, asa ca George a venit cu ideea de a retine arborele de antrenare si cu ajutorul rotilor din spate, fiecare de o parte si alta a unei roti centrale cu coroana si pinion. A trebuit de asemenea sa convinga autoritatile fiscale ca e vorba de calificarea ca motocicleta, aratand ca e vorba de pilotare solo, desi tehnic, vorbim de un triciclu cu doua roti spate apropiate.


Testele primului prototip au aratat ca motorul dezvolta doar 13 cp si avea deci performante slabe, asa ca al doilea prototip a adus un motor de 797cc cu tubul largit si fixat cu un cap cilindru de mai mare compresie, intr-o tenta mult mai sportiva. Doua radiatoare au fost montate pentru racirea motorului Austin, insa un aranjament mai conventional si mai ingrijit a fost realizat pentru modelele de productie.

Dupa mai multe schimbari de proprietari, de-a lungul vremii, dar si mai multe modificari (insa cu piese originale Brough), BS4 a fost vazut ultimele dati pe la inceputul anilor ’60, alaturi de un alt model, din cele zece, in zona unde a fost descoperit lotul anul trecut. Se banuieste, inclusiv pe baza depozitiilor martorilor (sigur, nu a fost tocmai o ancheta detaliata, tip politienesc) ca celalalt model din localitatea respectiva a servit ca donor de componente si piese pentru recordmenul mondial in vanzarea la licitatii.


Ceea ce nu a reiesit din comunicatul casei de licitatii Bonhams Stafford Sale si era interesant de aflat a fost faptul daca noul proprietar al modelului 1938 Brough Superior 750cc BS4 poate sa si utilizeze motocicleta sau se va rezuma doar la o expune. Insa oricum ar fi, ramane iata cu titlul de cel mai cheltuitor colectionar pentru un model cu adevarat vintage.

Te-ar putea interesa si:

Binder si Miller aduc puncte pentru Red Bull KTM Factory Racing in Runda 2 

Brad Binder s-a clasat pe locul al 4-lea si Jack Miller pe 5 pentru a incheia inca un weekend competitiv MotoGP pentru Red Bull KTM Factory Racing. A fost al doilea Mare Premiu din campanie si doar al cincilea desfasurat pe Circuitul International Al...

Citeste mai mult